Nudge (samenvatting)

Nudge (samenvatting)

Mensen kiezen continu: wat te eten, wat te doen, hoe je te gedragen, etc. Dat doen we lang niet altijd volledig bewust, rationeel, optimaal en afgewogen. We zijn zeer vatbaar voor beïnvloeding hierin. In Nudge wordt uitgelegd wanneer het goed is om anderen te beïnvloeden – en natuurlijk hoe je dat doet.

Nudge (Samenvatting)

Mensen kiezen continu: wat te eten, wat te doen, hoe je te gedragen, etc. Dat doen we lang niet altijd volledig bewust, rationeel, optimaal en afgewogen. We zijn zeer vatbaar voor beïnvloeding hierin. In Nudge wordt uitgelegd wanneer het goed is om anderen te beïnvloeden – en natuurlijk hoe je dat doet. Lees meer.....

 

De auteurs

Thaler is een Amerikaans econoom. In 2017 kreeg hij de Prijs van de Zweedse Rijksbank voor economie voor zijn bijdrage aan de gedragseconomie. Hij is verbonden aan de Booth School of Business van de Universiteit van Chicago

Sunstein is een Amerikaans rechtsgeleerde, in het bijzonder op het gebied van staatsrecht, bestuursrecht, milieurecht, en gedragseconomie. Hij was het hoofd van het bureau voor informatie en regelgeving van het Amerikaanse Witte Huis in de eerste regeerperiode van Barack Obama.

 

Over de samenvattingen

De samenvattingen van SpeedMBA zijn ultracompact. Of het origineel nu een boek van 200 of van 500 pagina’s is, steeds krijg je in het equivalent van 1,5 tot 2 A4 de gehele essentie van het boek mee. Voor de één is dit de ideale lengte om de kernboodschappen mee te pakken, voor de ander kan het als een aftasting dienen om het echte boek te gaan lezen.

 

De samenvatter Machiel Emmering

Machiel studeerde economie en bedrijfskunde, en is gepromoveerd bij Nyenrode. Hij past dit toe als management consultant, trainer, projectmanager, en ondernemer.

Hij werkte voor o.a. DNB, Sara Lee en Philips, en sinds 2007 als zzp’er voor corporates (o.a. ING, MasterCard, eBay), ministeries (o.a. EZ, I&W, VWS), en grote MKB’ers (o.a. Heerema, TFG, TOPdesk).

Machiel heeft vele artikelen en een diverse boeken geschreven, waaronder Het Bedrijf, de verkorte handleiding en 100 Business Bites. Zijn stijl is los en informeel, maar hij zit wel strak op inhoud. Zijn “ding” is om omvangrijke en schijnbaar complexe gebieden toch logisch, compact en toegankelijk voor iedereen te maken. Zo ontstonden ook de samenvattingen van SpeedMBA. 

Anticiperen
Besluitvaardigheid
Betrokkenheid
Creativiteit
Motiveren
Netwerkvaardigheid
Omgevingsbewustzijn
Overtuigingskracht