The innovator’s dilemma (samenvatting)

The innovator’s dilemma (samenvatting)

Van succeskolossen als Atari, Kodak en Nokia dacht je dat ze niet stuk konden. Wel dus. En dit is bij die groten een structureel patroon. Waarom is het zo moeilijk voor grote bedrijven om succes te behouden? Christensen legt het uit in The Innovator’s Dilemma – en waar op te letten om niet in die valkuil te stappen.

The innovator’s dilemma (Samenvatting)

Van succeskolossen als Atari, Kodak en Nokia dacht je dat ze niet stuk konden. Wel dus. En dit is bij die groten een structureel patroon. Waarom is het zo moeilijk voor grote bedrijven om succes te behouden? Christensen legt het uit in The Innovator’s Dilemma – en waar op te letten om niet in die valkuil te stappen. Lees meer.....

 

De auteur

Clayton Magleby Christensen was een Amerikaanse academische en bedrijfsadviseur die de theorie van "ontwrichtende innovatie" ontwikkelde, die wel het meest invloedrijke zaken idee van het begin van de 21ste eeuw wordt genoemd. Christensen introduceerde "disruption" in zijn boek The Innovator's Dilemma uit 1997, en het leidde ertoe dat The Economist hem "de meest invloedrijke managementdenker van zijn tijd" noemde.

Na het behalen van zijn MBA in 1979, begon Christensen te werken voor Boston Consulting Group (BCG) als consultant en projectmanager. In 1982 werd hij benoemd tot White House Fellow en nam hij een jaar verlof van BCG om in Washington, D.C. te werken als assistent van de Amerikaanse minister van Transport, onder zowel Drew Lewis als Elizabeth Dole.

 

Over de samenvattingen

De samenvattingen van SpeedMBA zijn ultracompact. Of het origineel nu een boek van 200 of van 500 pagina’s is, steeds krijg je in het equivalent van 1,5 tot 2 A4 de gehele essentie van het boek mee. Voor de één is dit de ideale lengte om de kernboodschappen mee te pakken, voor de ander kan het als een aftasting dienen om het echte boek te gaan lezen.

 

De samenvatter Machiel Emmering

Machiel studeerde economie en bedrijfskunde, en is gepromoveerd bij Nyenrode. Hij past dit toe als management consultant, trainer, projectmanager, en ondernemer.

Hij werkte voor o.a. DNB, Sara Lee en Philips, en sinds 2007 als zzp’er voor corporates (o.a. ING, MasterCard, eBay), ministeries (o.a. EZ, I&W, VWS), en grote MKB’ers (o.a. Heerema, TFG, TOPdesk).

Machiel heeft vele artikelen en een diverse boeken geschreven, waaronder Het Bedrijf, de verkorte handleiding en 100 Business Bites. Zijn stijl is los en informeel, maar hij zit wel strak op inhoud. Zijn “ding” is om omvangrijke en schijnbaar complexe gebieden toch logisch, compact en toegankelijk voor iedereen te maken. Zo ontstonden ook de samenvattingen van SpeedMBA. 

Aanpassingsvermogen
Ambitie
Creativiteit
Delegeren
Durf
Initiatief nemen
Motiveren
Onafhankelijkheid
Plannen en organiseren
Toekomstvisie
Verandervermogen